Ferdig med etappe 2

Nok en gang må vi beklage at det ikke har kommet flere innlegg fra oss, men vi har rett og slett ikke hatt dekning siden vi var ferdig med forrige etappe. Vi har nå gått fra Kirkebygda i Åseral over Setesdalheiene til Hovden. Vi har sovet på turisthytter stort sett hele veien, bortsett fra et par nettet i telt. Vi merker at været blir kaldere og surere for hver dag som går nå, og sommerværet vi hadde lenger sør et nok over for i år, men vi smiler for det:) og når det kommer noen solgløtt nå, varmer det ekstra godt.

Nå kommer det en liten oppsummering for dagene som har gått siden vi forlot Åseral.

Dag 7

Vi befinner oss nå i Kirkebygda i Åseral, og har tilbrakt natta i telt i bakgården til Lordens kro, hvor vi spiste burger. Hun som jobbet der var veldig snill og vi fikk også låne dusjen de hadde der.

Utpå kvelden i går natt, idet vi satte opp teltet, begynte det å regne ganske mye. Vi merket da at begge våres gamle skalljakker begynner å synge på siste verset. Vi ble begge våte etter kun et kvarters tid og innså at vi muligens må investere i nye jakker ihvertfall innen Hardangervidda.

I dag gikk vi fra Kyrkjebygda og opp til Ljosland fjellstoge. Vi var veldig heldige med været denne dagen og det var stort sett sol med litt skyer. Hele dagsetappen gikk i slak motbakke, og med nylastede sekker ble dette en ganske tung dag. Da vi kom frem fikk vi oss et rom med to køyesenger. Det var deilig å få vår første natt i seng.

Dag 8

Vi er nå ferdige med å gå på asfalt på en stund, noe føttene våre er glade for, og vi er klare for å gyve løs på setesdalsheiene! I dag regna det masse og vi vassa i myr ganske lenge. Planen var å gå til Gaukhei, men det vi ikke hadde tenkt på var at det tok fire ganger så lang tid å vasse i myr som å gå på asfalt, så vi kom bare halvveis før det ble mørkt. Siden det ikke er noe særlig å slå opp telt i myr, ble vi nødt til å gå til en nedlagt gård som var merket på kartet, kalt Pytten, og håpet på at de hadde en gressplen. Vi kommer fram til gården i tussmørket og angret med en gang på at vi har sett så mange skrekkfilmer. Stedet var ganske nifst og lå ved et lite tjern, og vi tenkte at dersom det spøker noen steder, spøker det hvertfall her. Stian foreslo faktisk å gå over fjellet på natta til Gaukhei, men fant vel ut at det sannsynligvis var mer risikabelt.

Dag 9

I dag har vi bare en firetimers gåtur foran oss før vi kommer til Gaukhei turisthytte, og det er vi glad for, for i dag er det skikkelig drittvær. 10 grader, regn uten opphold og greit med vind. Vi ankommer Gaukhei gjennomvåte i våre utdaterte skalljakker. Her er det allerede 5 rypejegere som har slått camp, og det var hyggelig med litt selskap for en gangs skyld. De var veldig hyggelige og tilbød oss både rødvin og karamellpudding utover kvelden.

IMG_0050 IMG_0064

Dag 10

Vi tenkte å komme oss videre til Øyuvsbu i dag, som er neste turisthytte på kartet. Dette er ca en syv timers gåtur i litt kupert men fint terreng. Været var knall og vi koset oss i sola hele veien.

IMG_0051 IMG_0052 IMG_0053 IMG_0055

Vi ankom tilslutt Øyuvsbu før det ble mørkt. Det var en veldig flott hytte som lå idyllisk til ved et lite vann. Og vi fikk også testa ut fiskestanga, uten hell.

IMG_0078 IMG_0079

Dag 11

Vi våknet opp neste dag av at 20 pensjonister som var på tur, invarderte hytta. Og det ble litt kaos når vi skulle pakke sammen og dra. Vi forlot etterhvert hytta, men fant ut etter ca 10 minutter at vi gikk i feil retning, og at vi måtte tilbake til hytta og pensjonistene for å komme på riktig sti. Dette hadde selvfølgelig blitt for flaut og eneste alternativ var å gå over en fjelltopp. Vi startet derfor dagen med en topptur.

Her har vi kommet opp på toppen, og dere kan se øyuvsbu nederst til høyre.

Vi fortsatte mot neste turisthytte som heter Svartenut. Dette er ca en 6 timers gåtur. Her er et par bilder fra turen. Nå begynner det å bli skikkelig høstfarger.

IMG_0072 IMG_0073

På Svartenut var det allerede to jegere, som var på jakt etter reinsdyr. Det var hyggelig å prate med dem og han ene lærte oss et par fisketriks, siden vi har null peiling på ferskvannsfisking, og ikke fått noe fisk hittil. Kobber og rødt var visstnok tingen.

Dag 12

I dag bestemte vi oss for å ta det litt rolig siden det bare var en 3 timers tur til neste hytte. Vi var på Svartenut fram til ettermiddagen og prøvde ut fiskerådene vi fikk dagen før. Sjur fikk fisk allerede etter andre kast, og enda en til noen kast seinere. Da ble det endelig litt proteiner på oss.

Vi fortsatte videre til Bossbu hvor det var stappfullt av jegere og fiskere.

Dag 13

Denne dagen bestemte vi oss for å gå helt til Bykle, siden dagen før var ganske slapp. Vi stod opp i 6 tiden, og kom oss avgårde et par timer seinere. Dette er en 9 timers tur gjennom terreng, og tilslutt 2 timer på vei for å komme helt opp til Bykle. Det regnet konstant hele dagen og vi vasset i myr ganske mye av tiden. Vi var ganske fornøyde når vi i 9 tiden ankom Bykle og at de hadde et hotell som var åpent. Vi bestilte en bedre middag og et par øl. Dessverre var prisen litt for høy til at vi gadd å sove der, så vi slo opp teltet i bakgården i stedet. På hotellbaren, som var Bykles eneste utested, var det full fres, og vi ble kjent med så og si halve Bykle. Det var litt av en gjeng…

Dag 14

I dag gikk vi til Hovden som er endestasjon for etappe 2. Det var en tur på nesten 3 mil på asfalt, og siden vi var ganske slitene etter forrige dag, ble det en hard tur. I Hovden fikk vi leid en leilighet ganske billig. Vi fikk vaska og tørka alt av klær, og kjøpt inn litt god mat, og slappa av skikkelig. Da kosa vi oss maks:)

Dag 15

Etter to slitsomme dager er vi helt kake i beina og vi følte at vi trengte en hviledag, og vi fikk leid en hytte på Hovden fjellstoge som lå rett oppi gata. Ellers har dagen gått med på å hente de nye mat-forsyningene på posten, og å gjøre oss klare for Hardangervidda, som er neste punkt på programmet:) Sekkene våre er nå på 34 kilo, og vi gruer oss litt til de første dagene opp mot Haukeliseter, men hvis været holder seg bra, blir det nok en kjempeflott tur!

Sjekk ut galleriet for flere bilder!