Ferdig med etappe 9

Da var vi ferdig med andre etappe etter Trondheim, og vi befinner oss nå i Røyrvik ved Limingen. Vi har brukt 6 dager på denne etappen og her kommer det nok en gang en oppsummering. Sjekk også ut galleriet! Masse nye bilder etter Trondheim.

Dag 59

Vi setter nå kursen mot Røyrvik ved Børgefjell. Langs E6 det ca 12 mil unna, men vi velger en litt annen rute for å slippe mest mulig E6. Planen er å gå fylkesvei 74 og gå over fjellet mot Skorovatn og deretter gå vei inn til Røyrvik. De første to milene fra Snåsa må vi gå langs E6 og det er en god del trafikk. Men etterhvert kommer vi oss på fylkesveien og det blir mye mindre og roligere trafikk. Etter ca 22 km finner vi en fin plass ved elva der vi slår opp telt. Da området er vått og plassen vi har slått leir er på en steinstrand ved en stor elv, anser vi det som trygt å fyre opp bål og lager suppe, ostesmørbrød og kaffe utover kvelden.

Dag 60

I dag skal vi gå til enden av en grusvei som går like nord for fylkesveien og ender opp ved Berg gård. På et tidspunkt stod det tre elger på veien foran oss og like etterpå en til, men det tok ikke lang tid før de forsvant inn i skauen. Dette var det første møtet med elgen på turen til nå. Vi kommer frem på kvelden og slår opp teltet på tunet der. Plassen var fin men gården var rimelig sliten, og baksiden av låven lignet mest på en romeleir.

Dag 61

I dag begynner en to dagers etappe over fjellet og trugene må nok en gang på. I starten går det rett opp gjennom skauen og snøen er veldig rå, men vi kommer oss omsider opp til tregrensa. En ting vi glemte å kjøpe i Snåsa var bensin til primusen. Vi har litt igjen men må prøve å være sparsomme for at det skal holde til Røyrvik. Vi bestemmer oss derfor for å ta med litt never og litt tørre grener opp på fjellet for å lage et lite bål til middagen. Dette viste seg å funke meget bra og vi fikk akkurat stort nok bål til å koke opp vann til real, potetmos og kaffe.

IMG_0294 IMG_0289

Denne dagen er veldig fin og vi går i solskinn hele dagen. Vi kommer oss til Mettivasshytta på kvelden og slår opp teltet på et flatt isparti ved en myr der.

Dag 62

Denne dagen gikk vi videre over fjellet og ned til Skorovatn. Vi var oppe på ca 850 meter og hadde en fantastisk utsikt.

På vei ned til Skorovatn gikk vi gjennom et gruveområde og kom ned på en vei rett ved Daudsjøen. Vi så ikke et eneste menneske på vei gjennom Skorovatn, og det hele virket nærmest som en spøkelsesby. Vi gikk et par km til vi fant en teltplass ved en elv. Også her var det trygt å fyre bål noe vi også gjorde.

Dag 63

Vi har ca fire mil til Røyrvik og bestemmer oss for å gå ca tre mil i dag, for så å få en litt rolig dag inn til Røyrvik slik at vi også får tid til å hente forsyninger, handle mat og slappe av litt. Denne dagen skjer det ikke så mye spennende. Vi går langs veien mot Røyrvik til vi har gått litt over tre mil og slår opp teltet ved en gammelt skur i nærheten av en liten demning.

Dag 64

Denne dagen kommer vi oss av gårde relativt tidlig og kommer oss inn til Røyrvik før kl 12. Vi sjekker inn på Limingen Gjestegård. Her får vi restituert litt, vakset klær, hentet forsyninger og planlagt rute videre. Postkontoret var egentlig stengt når vi kom ned dit, men hyggelige som de er her ringte dama i butikken til hun som jobbet på postkontoret og fikk henne til å komme ned. Vi spiste middag på gjestegården og slappet av på kvelden.