Ferdig med etappe 10

Da har vi kommet oss til Hattfjelldal etter to dager i Børgefjell og tre dager på vei. Her er oppsummeringa:

Dag 65

Etter på nytt å ha fylt sekkene med mat setter vi kursen mot Hattfjelldal. I utgangspunktet hadde vi mest lyst til å gå gjennom nasjonalparken Børgefjell, men siden dette mest sannsynlig ville innebære dagevis med trugegåing i vanskelig snø valgte vi å gå en rute som innbar et par dager i skogen og deretter vei helt inn til Hattfjelldal. Første dagen satte vi kursen mot en demning på vestsiden av Namsvatnet da vi fikk høre at det skulle gå en grusvei helt inn dit. Etter å ha gått ca 12 km på vei gjenstod det 8 km på denne grusveien før vi kom frem til demningen. Det viste seg at også denne veien var dekt av våt porøs snø som trugene gikk rett igjennom og vi så ikke spesielt lyst på det når vi begynte å gå innover. Heldigvis var det et par striper med hard snø som var skapt av snøscooterene der som vi til en viss grad kunne balansere på.

Vi bruker lang tid men vi kommer oss innover. Vi hadde sett på værmeldingen at det skulle regne mye den kvelden og natta og det gjorde det også etterhvert. Det startet med våt sludd som etterhvert gikk over til regn, så når vi kom frem til demningen fant vi første og beste teltplass, slo opp camp og hoppet i teltet.

Dag 66

Det høljer ned når vi våkner så det tar litt tid før vi kommer oss ut av teltet. Det blir etterhvert opphold og vi fortsetter å gå på truger innover en scootertrasé langs elva Namsen. Denne dagen var det flere utfordrende elvekrysninger, som for eksempel denne der vi fant et veltet tre vi kunne bruke.

En elv vi kom til var såpass vid og stri at vi måtte vade over. Noen partier på denne etappen var litt oppe i høyden der det var bart, og da fikk vi endelig en pause fra trugene. Vi så masse reisdyr på denne turen og på en tidspunkt kom vi over denne relativt nyfødte reinsdyrskalven. Den prøvde å følge etter oss en stund men trynet for hvert tredje steg. Forhåpentligvis kom mora tilbake til den når vi gikk bort.

På kvelden kom vi innom en fjellhytte vi kunne overnatte på for 100 kr natta per person, og vi slo til på det og fikk tørket fjellskoene våre.

Dag 67

I dag er det 17. mai og vi har en liten etappe i skogen før vi kommer ut på E6. Heldigvis er det bare et lite stykke på E6 før vi kommer på en litt roligere vei mot Hattfjelldal. Rett før E6 tar vi en god 17. mai-lunsj, og koser oss med lammegryta som vi har spart på til anledningen, og med en liten dæsj brunost i.

Vi går etterpå mot Majavatn og håper vi skal få kjøpt en is eller en vaffel der. Merkelig nok er det helt dødt i Majavatn og vi finner ingen steder vi kan få kjøpt oss en is som er åpne. Og det er ingen folk der. Enten var vi for sent ute eller så feier folk fra Majavatn 17. mai et annet sted. Etter hvert tar vi av fra E6 inn den såkalte Villmarksveien som vi skal følge hele veien mot Hattfjelldal. Vi slår camp ikke lenge etter på en flat og fin plass.

Dag 68

Denne dagen går vi ca tre mil langs villmarksveien og det skjer ikke så mye annet enn at vi går i rolig tempo hele dagen med en del små pauser. Det begynner å bli mye varmere nå og vi kan fint gå i shorts og t-skjorte på dagen. I 22 tiden finner vi en fin plass å campe, og vi får i oss litt mat og legger oss.

Dag 69

Denne dagen går vi også ca tre mil. Ganske tidlig kommer vi innom en liten butikk i Fiplingsdalen og vi stikker innom for å kjøpe en brus. Dama i butikken var meget hyggelig og spanderte på oss en kaffe og et kakestykke og slo av en prat med oss. Vi slår opp telt ikke langt fra Hattfjelldal.

Dag 70

Nå har vi bare litt over en mil inn til Hattfjelldal, som vi går på et par timer. Vi er framme rundt 12 og gleder oss til en hviledag her i Hattfjelldal. Vi henter mat på posten, og får ordnet oss overnatting på en campingplass i nærheten. Her fikk Sjur seg en ny venn.