Nordkapp!

Nå sitter vi på hotell i Honningsvåg og tenker tilbake på turen. Vi ankom Nordkapp i går kveld etter mange flotte dager med vidde og sol! Utrolig at turen vår er over. Litt vemodig, men akkurat nå skal det bli utrolig deilig å komme hjem. Flyet til Oslo går i morgen tidlig, og da venter det noen dager med skikkelig ferie og avslappning!

Dag 119

Nå er det klart for siste etappe opp til Nordkapp! Flyet går fra Honningsvåg om 8 dager, og det skal vi rekke uansett. Det er 24 mil til Nordkapp, så det vil si 3 mil om dagen i snitt. Vi har litt tyngre sekk nå siden vi fylte opp med mat for en uke i Alta, så vi starter litt rolig, kommer oss avgårde rundt 6 på kvelden og går 2 mil før vi slår opp teltet. Veien går litt innover i landet, i stedet for å følge kysten, og det merker vi mtp. mygg, klegg og knott. Det er nesten håpløst å sitte ute, så vi hopper inn i teltet ganske fort. Det er jo litt irriterende nå som det endelig begynner å bli litt sommervarme, og gradestokken nærmer seg 20 grader.

Dag 120

I dag våkner vi at det er badstu i teltet, og det virker som om sommeren har kommet for fullt! Vi har nydelig vær videre over Sennalandet, og det er lett å gå. Vi kommer oss 3 mil videre i rekordfart, fordi det er umulig å sette seg ned uten å bli spist opp av mygg og klegg. Vi trodde myggen var ille her oppe i nord, men det var før vi hilste på kleggen. Det er utrolig flott her oppe, og vi finner noen grusveier vi kan gå på for å komme oss litt vekk fra E6 og nyte vidda og varmen i stedet.

Dag 121

Vi bestemmer oss for å komme oss til Skaidi i dag som ligger 85 km fra Alta. Da er vi nesten tilbake i rute på 3 mil om dagen, etter en litt rolig start. Der skal det vissnok også ligge et motell, og det hadde vært utrolig deilig å fått noen timer fri fra kleggen. I dag er det enda varmere, sikkert nesten 30 grader, og vi tar oss en dukkert i Repparelva for å kjøle oss ned. Årets første bad! Vi kommer fram rundt 22 til Skaidi Kro og Motell, etter de hadde stengt, men vi får tak i en fyr og får ordna to rom på et slags pensjonat for svensker som jobber på kroa.

Dag 122

Vi fortsetter på E6 nordover, men etter noen km finner vi en grusvei som går parallellt med E6 østover et stykke og tilslutt svinger nordover hvor E6 går øst ut mot kysten igjen. Etterhvert finner vi ut at dette er en del av en merka turistløpe som går over vidda helt opp til Magerøysundet og tunnelen over til Magerøya. Den heter E1 og er visst helt ny, så den ikke står på kartet vårt.

Før vi vet ordet av det er vi på ny oppe i fjellet og lykkelige over å slippe unna vei de neste 2 dagene, og også over å få opplevd litt vidde i sommervarmen, som vi hadde gleda oss til, men som vi trodde vi ikke kom til å oppleve når vi sendte hjem fjellstøvlene i Narvik og bestemte oss for å gå vei resten av turen pga. snøforholdene. Nå derimot, har nesten all snøen smelta i varmen de siste dagene og myra har tørka greit inn. Selv uten fjellstøvler, kun joggesko, kommer vi oss kjapt framover, selv om vi blir kliss klass på beina. Men alt er bedre enn å gå asfalt. Vi kommer til en liten reinhytte rundt 2 på natta og tar kvelden der.

Dag 123

Etter litt studering av kart finner vi ut at Nordkapp er innen rekkevidde i løpet av 3 dager nå, en dag tidligere enn beregnet. Det er jo så fint å gå her oppå vidda at det går nesten like fort som på vei. Vi går og vi går sammen med reinsdyra, og slår opp telt rundt 11 på kvelden.

IMG_0504 IMG_0506

Dag 124

I dag er målet å komme seg ned fra fjellet og gjennom Magerøytunnelen før vi tar kvelden. Det gjenstår ca 3 mil på fjellet og tunnelen er 7 km lang og går 200 meter under havet. Det gikk veldig fint å gå gjennom tunnelen. En meter bredt fortau hele veien, og det var kanskje 20 biler totalt i løpet av den halvannen timen det tok. Vi var oppe på andre siden rundt 1 på natta, og da tok vi kvelden i teltet. Da skal vi fint klare å komme oss til Nordkapp i morgen!

Dag 125

Da var det bare å kjøre på! Litt fjell i starten for å slippe unna 20 km om Honningsvåg. På andre siden gjenstod det 23 km på vei! Det gjorde vi unna på 5 timer og ankom Nordkapp kl 22! Utrolig deilig følelse! I mårra når vi står opp slipper vi å bruke hele dagen på å gå! Vi fikk i oss en bedre middag som kosta skjorta, og en øl, før vi fant bussen ned til Honningsvåg. Vi fikk ordnet oss et rom på Rica hotell og ser fram til en dag i Honningsvåg i morgen, før flyet til Oslo går tidlig om morgenen neste dag igjen.