Sulitjelma

Da har vi kommet til Sulitjelma! Vi hadde ikke bra nok internett i Storforshei til å oppdatere bloggen, så da samler vi begge de to siste etappene i dette innlegget. Sjekk ut nye bilder i galleri 11 og 12!

Dag 71

Etter en halv hviledag i Hattfjelldal er beina sånn passe bra igjen, og vi setter kursen mot Storforshei. Vi har valget mellom å gå E6, eller på truger over fjellet forbi Røssvatnet og Okstindbreen. Siden vei er kjedelig velger vi det siste, selv om vi er litt smålei truger. Sommeren kommer visst ikke før i juli her vi er nå, men vi håper på at det er et lokalt fenomen. Det har i hvertfall blitt en del varmere de siste dagene, og litt mer sol. For å få bukt med konstant klissvåte fjellsko har vi nå gått til innkjøp av en type skokrem som heter «bjørnekrem» (visstnok flittig brukt blant jegere) og impregneringspray. Dette skal vi prøve å huske og påføre skoene før hver dagsmasj i vått terreng. Forhåpentligvis vil det hjelpe mye på. Vi har nå 5 mil på vei før vi kommer inn i fjellet, og vi tenker å dele det inn i to dager. Vi kommer oss opp til Røssvatnet og litt til før vi slår opp teltet, og får fyrt opp bål på en meget fin plass ved vannet.

Dag 72

Vi fortsetter på de siste 3 milene på veien langs Røssvatnet inn til turstien ved Sivertgården. Turstien er visst kalt Nordlandsveien og det er den vi skal følge i 3 dager nå hvis alt går etter planen. I dag regnet det og var litt surt, så vi ble veldig glade når vi kom fram til Sivertgården og folka der sa vi kunne bo i gjestehuset, så vi slapp å slå opp telt.

Dag 73

Denne dagen skal vi over fjellet og ned helt på nord-østsiden av Røssvatnet. Vi følger en turiststi som er merket som en 7-timerstur. Vi fester trugene og legger i vei opp på fjellet. Det går fint i starten og vi klarer å holde et jevnt tempo. Mot slutten av etappen kommer vi til en elv som må krysses. På sommerstid er nok denne elven grei å krysse, men pga av all snøsmeltingen er den nå en vid, dyp og strid elv som det virker umulig å krysse. Vi vurderer mulighetene våre og kommer frem til at det er verd å forsøke og velte noen store trær over i håp om at vi skal kunne danne en slags bro. Etter flere mislykkede forsøk har vi brukt bortimot to timer på å prøve å komme oss over denne elva uten å lykkes. Vi begynner å bli lei, og innser at vi kun har to muligheter igjen. Enten gå oppover fjellet til vi finner et sted vi kan krysse eller forsøke å vade over. Å gå opp fjellet ville mest sannsynlig bety flere timers gange da vi allerede hadde vært et stykke oppover og sett at det ble brattere og smalere i elva, dvs umulig å krysse. Vi finner et punkt lenger nede der elva er bred, tar på oss regnbuksa og joggeskoene og hopper uti. Vannet gikk nesten opp til livet og vi måtte gå sakte for å holde oss på bena, men det fungerte og det ble god stemning når vi begge hadde kommet oss over uten å tryne.

Vi gikk ned til en plass som heter Stekvasselv gjestegård og fikk sove der.

Dag 74

Vi setter kursen mot Gressvasshytta. Turen er på ca to mil og vi går nå opp på fjellet på østsiden av Okstindbreen.

Været varierer mellom alt fra regn til skyfritt, kraftig vind til vindstille. Det blir en nokså slitsom dag siden vi må følge en fjellside innover. Dette innebærer at vi må gå på skrått med trugene noe som ikke er spesielt godt for hverken knær eller ankler. Hytta vi kommer til virker å være rimelig ny og fin. Vedovnen ser ganske moderne ut og virker å være ekstremt effektiv. Etter tre-fire vedkuber er det badstu i hytta og vi sovnet ikke lenge etterpå.

Dag 75

Vi er rimelig møre i bena men tenker å gå så langt vi rekker. Vi har laget en plan om å nå Storforshei på tre dager fra nå og det virker som vi skal klare det greit. Vi går inn til en demning først og fortsetter deretter nordover. Etter å ha gått litt over halvannen mil kommer vi til en liten rastebu/nødbu (Grasfjellkoia) fra DNT og klokka er da nærmere 22. Det blåser relativt mye ute og vi finner ut at det er best at vi bare sover der. Det er to trebenker der som vi bruker som senger.

Dag 76

Siste delen på fjellet (ca 1 mil) gjenstår før vi kommer ned til E12 ved Umbukta som går ned til mot Mo i Rana. Vi må bare prøve å komme nærmest mulig Storforshei før vi tar kvelden siden vi kun har en dag igjen, hvis vi skal klare målet vårt på 7 dager fra Hattfjelldal. Vi har drukket mye tvilsomt smeltevann i det siste, noe vi begge merker ved både halsbrann og dårlig mage. Vi prøver derfor å være litt kresene med hvor vi henter vann fra nå av, og koker opp vannet når vi har muligheten. Vi slår opp telt rundt 11 ved Raudvatnet.

Dag 77

Vi står opp tidlig for en gangs skyld (7:30), siden vi har mye å rekke. Vi gidder ikke gå E12 om Mo i Rana siden det er heftig omvei, så da blir det straka veien opp på fjellet og ned i en dal, og opp på fjellet og ned i en ny dal hvor E6 går. Vi har sikta oss inn på en campingplass (Skogly) som ligger 6 km øst for Storforshei. Planen var egentlig å lempe av sekkene der for så å gå fram og tilbake til Storforshei på kvelden for å hente matforsyningene, men folka her var veldig snille og sa at de kunne kjøre oss inn for å hente pakka neste morgen. Så da slipper vi unna med 12 km. Siden vi har brukt 2 dager mindre på denne etappen enn planlagt tar vi hviledag i mårra, og vi leier oss en campinghytte.

Dag 78

Vi blir kjørt til butikken i Storforshei av han som driver campinga her, så da får vi kjøpt inn litt taco og øl til kvelden, pluss at vi får henta matforsyningene. Ellers går dagen med til restitusjon og klesvask.

Dag 79

Neste etappe går nå til Sulitjelma, og etter å ha kikka på kartet håper vi å kunne klare det på 6 dager, selv om vi har satt av 9 dager. Det blir en dag på E6 gjennom Dunderlandsdalen, tre dager over Saltfjellet og to dager fra Saltdalen over fjellet ned til Sulitjelma. Nå har sommeren kommet, og vi koser oss i sola de to milene gjennom Dunderlandsdalen opp til Bjøllånes, som er et fint utgangspunkt for å komme seg innover Saltfjellet.

På veien treffer vi to andre NPLere som er på vei sørover. Vi pratet litt med dem og fikk byttet bort en pose av vår spesiallagde nøtteblanding mot en pose chilinøtter fra dem.

Dag 80

I dag skal vi gå inn til en hytte som hetter Krukkistua som er en tur på 22 km. Vi skal gå oppover Tespdalen og over Lappflyttarskaret ned til Bjøllådalen som hytta ligger i. Vi hadde håpa på å kunne gå litt uten truger, men etter en times tid oppover dalen må de nok dessverre på. Det blir en lang dag og vi er ikke framme før i 11 tiden på kvelden, etter 12 timers gange, men det var en flott tur med sol hele veien.

Dag 81

Siden vi kom så seint i går kommer vi oss ikke avgårde før i ett-tida. Vi fortsetter innover Bjøllådalen til ei hytte som heter Bjøllåvasshytta, som er en tur på rundt 23 km. Denne dagen ser vi mange dyrespor inkludert relativt ferske jervespor. Etter et par timer treffer vi på to trivelige folk på ei hytte og vi blir bedt inn på kaffe!

Vi fortsetter til Midtistua, og spiser middag der, før vi tar fatt på siste mila. Vi er framme rett før midnatt og vi merker at vi er slitene etter to lange dager på truger, så vi ser fram til i mårra hvor det bare gjenstår en drøy mil ned til Saltdalen hvor vi kan gå på vei et stykke.

Dag 82

Da gjenstår siste biten av saltfjellet før vi er nede i Saltdalen, rundt 12 km. Vi kommer ned ved Trettnes. Etter å ha vært i vinterland en stund var det utrolig deilig å komme ned fra fjellet. Her var det grønt, over 20 grader og sol og sommer. Vi tusler nedover dalen og kommer over en campingplass ved Nordnes, hvor vi slår opp telt.

Dag 83

Vi har igjen ca 16 km på vei inn til Vassbotn, før vi kan starte på siste fjelletappen inn til Sulitjelma. Det er fortsatt sommer og steikenes varmt, så det går litt sakte avgårde. Det er diggere å slappe av i sola enn å gå. Men rundt 8 på kvelden nærmer vi oss fjellet igjen. Nå er det faktisk nesten 1000 meter stigning før vi kommer opp på toppen, så vi bestemmer oss for å gå et stykke oppover før vi slår opp teltet, ellers ville morgendagen blitt for lang siden det er en tur på over 3 mil over fjellet. På 750 meter over havet slår vi opp teltet, da er klokka halv tolv og vi kjenner det i beina.

Dag 84

Da har vi 25 km igjen over fjellet og 5 km på vei før kommer til Sulitjelma. Sola steiker hele dagen og det blir en del lange pauser. Men vi tenker det er bedre å kose seg i sola mens man kan, så får vi heller komme fram litt seint. Vi skal jo ha hviledag i morgen uansett.

Kl 3 på nattan kommer vi til en campingplass i Sulitjelma og vi slår opp teltet. Vi har klart målet vårt på 6 dager fra Storforshei.

Dag 85

De som driver campinga her er veldig trivelige folk. Vi ble invitert på kaffe og fikk servert ferskt brød. I tillegg fikk vi skyss ned til sentrum for å få handla litt mat. Matforsyningene våre hadde dessverre ikke kommet til postkontoret ennå, men lokalfolket her ordner opp, så postmannen skulle kjøre opp til campinga med pakka vår seinere på dagen! Vi leier en campinghytte og koser oss foran TV’n med grandis, pottis og øl, og lader skikkelig opp før vi skal fortsette på den hittil lengste etappen i mårra. 15 dager opp til Narvik.