Klar for Jotunheimen

Vi sitter nå på Nystuen sør for Tyin, og traff på litt 3G dekning. Så da kommer det en liten oppdatering fra oss. Vi har hatt fint vær de siste dagene, og vi har kost oss mye. Vi tenkte å gå til Fondsbu i kveld, og er da klare for Jotunheimen

Dag 25

I dag var Morten og Bajas med oss fra finse til Geiterygghytta. Det var en kjempeflott tur i knall solskinn hele veien. Turen gikk om Sankt Pål som ligger på 1700 meters høyde, og er foreløpig det høyeste vi har vært på turen. Her var det en del snø, men snøen var hard så den var fin å gå på.

IMG_0139 IMG_0144

Vi brukte ca 6 timer, og ankom Geiterygghytta før det ble mørkt. Hytta var stengt og hadde ikke sikringsbu, så vi ble nødt til å slå opp telt. Vi merket etterhvert at dette kom til å bli en kald natt.

Dag 26

Vi våkner tidlig neste dag, og ingen har sovet spesielt godt pga. kulda. Det har nok vært bortimot 10 minus. Morten hadde glemt soveposen til Bajas, så han måtte bre sin egen over begge. Derfor var han naturlig nok ganske stivfrossen når han kom ut av teltet. Vi fyrte opp kaffe og satt og gledet oss til at solen skulle titte fram over fjellet. Etterhvert gjorde den det, og vi kosa oss max i solveggen den morgenen.

IMG_0150 IMG_0152

Morten fant ut at det var best å gå tilbake til Finse den dagen, og ta toget defra, i stedet for å bli med helt til Breistølen, noe vi hadde brukt tre dager til på. Det kunne jo hende at vi måtte sove i telt de neste dagene også, siden vi ikke visste om de neste hyttene var åpne. De var uansett veldig hyggelig med selskap så lenge det varte. Det satte vi veldig pris på!

Vi fortsetter til Kongshelleren etter å ha drukket altfor mange kaffekopper i solveggen. Det var bare 5 timer, men til gjengeld måtte vi hoppe fra stein til stein gjennom steinrøys nesten hele veien. Dette kan man bli relativt lei av etterhvert med 30 kg på ryggen. Og ikke visste vi da at Skarvheimen som vi skal gå gjennom de neste dagene er en eneste stor steinrøys.

Dag 27

Turen går nå videre fra stein til stein ned til Iungsdalshytta. Vi bruker ca 6 timer. Hytta var stengt men hadde en selvbetjent bu ved siden av. Her delte vi rom med en tysker som var på tur i fjellet alene.

IMG_0159 IMG_0161

Dag 28

I dag vokner vi nok en gang til strålende sol. Vi skjønner ikke hvordan det går an å være så heldige med været som vi har vært nesten hele turen! Turen vi skal gå nå er på ca 6 timer uten pauser og går opp til Bjordalsbu. Vi bruker god tid på turen og drar fram fiskestanga et par ganger ved noen idylliske vann i solsteika, for desperat å prøve å få litt kjøtt til lunsj, men vi må nøye oss med FR i dag også.

Vi må helt opp på 1700 meter før vi kommer til hytta, og her er det steinrøys med snø. Steinrøys med snø er ikke å anbefale. Her kan du knekke beinet fort hvis du ikke er forsiktig. Og det tar dritlang tid å komme seg framover. Etter ca 3 timer med steinrøys med snø når vi endelig hytta. Her treffer vi en dame som er på tur alene i høstferien. Hun er heller ikk begeistra for steinrøys med snø.

IMG_0165 IMG_0168

Dag 29

I dag har vi bestemt oss for å gå til neste selvbetjente DNT hytte som heter Sulebu. Da må vi ned fra hytta på 1600 meter til Breistølen på 1000, også opp igjen. Turen er på ca 4 mil, og vi regner med å bruke ca 12 timer med pauser. Vi ser på kartet at det går en grusvei 5 km sørøst for Breistølen, og opp i fjellet til ca 5 km fra hytta. Det er en liten omvei men vi går jo mye fortere på vei, så vi håper på å spare litt tid for det. Etter noen km på vei begynner det å verke i knær og det som er. Og det ender opp med at vi må holde ganske lav hastighet allikevel. Sjur fikk gradvis vondere og vondere øverst i leggen bak kneet og måtte nesten hinke siste 5 kilometerene inn til hytta. I tillegg hadde vi brukt så lang tid på veien at vi måtte gå de siste to timene fra veien og inn til hytta i mørket. Heldigvis var det kun steinrøys, ikke steinrøys med snø. Lykken var stor da vi fant ut at DNT-nøkkelen som Sjur hadde hatt liggende hjemme i skuffen i 20 år passet i hengelåsen på hytta, noe vi har vært bekymret for helt siden starten av turen, men aldri fått bekreftet siden alle hyttene hittil har vært ulåst.

Dag 30

Vi bestemte oss for å ta en hvildag i dag siden beinet til Sjur ikke er helt bra, og siden gårsdagen ble ganske slitsom. Så i dag har vi kost oss i solveggen med kaffe og Illustrert vitenskap fra 1999, og fått med oss nyheter om DVD-spillere og rykter om en ny partikkelakselerator som skal gjenskape Big bang i laboratoriet.