Finse

Vi er nå ferdig med tredje etappe opp til Finse. Siden forrige innlegg har vi gått fra Haukeliseter over Hardangervidda, og vi har hatt noen flotte dager med kjempefint vær. Vi har nå fått besøk av en kamerat av Stian, Morten Bendiksen, som skal være med oss de neste dagene over Skarvheimen. Han kom med toget i går kveld og hadde med seg 4 grandis og et par kalde. Da ble det party i hytta her på Finse:)

Dag 19

Turen går fra Haukeliseter til Hellevassbu. 7 timers tur uten en sky på himmelen. Vi kom som vanlig i gang litt seint, siden vi aldri kommer oss ut av påsan,  så vi måtte gå i mørket siste timen.

På Hellevassbu traff vi 5 rypejegere

Dag 20

Vi går videre til Litlos som er en 6 timers tur. I dag regna det bittelitt, men det klarna opp etterhvert, så det ble en fin tur det også. Her traff vi en fyr fra Haugesund som var på fisketu r og ei dame fra Sveits som vandra rundt på Hardangervidda alene.

Dag 21

Vi går 7 timer til Hadlaskard. Her legger vi en slagplan og finner ut at vi skal runde Hardangervidda på 5 dager, så da må vi komme oss til Finse på 2 dager. Vi tenker da å gå til Dyranut på en dag, så til Finse neste dag forbi Hardangerjøkulen.

Dag 22

Vi mater på til Dyranut, og vi må gå i mørket et par timer. Men det var greit terreng, så det gikk fint. På Dyranut var det stengt, men heldigvis var eieren innom en liten tur den kvelden, så vi fikk låne seng og dusj gratis.

Dag 23

Nå gjenstår det en tolvtimers tur til Finse, og vi kjører på. Dette er en tur gjennom ganske bratt terreng rett forbi Jøkulen, over den såkalte Helvetesnuten. På toppen av fjellet ned til Finse begynner det å bli mørkt, og etter et par nestenulykker på glatt is i steinrøys, finner vi ut at vi er nødt til å kaste inn håndkle og sette opp teltet.

Dag 24

Vi har nå 3 timer ned til Finse, og ser fram til en hviledag der. Vi får leid en liten leilighet, og slapper av max. Morten kommer etterhvert med toget, og vi koser oss med grandis. Det blir hyggelig med litt selskap de neste dagene!

Neste dag…

Beklager at dette ble et kort innlegg uten bilder, men jeg har krangla med ipaden i flere timer nå, uten 3G dekning, og har lyst til å pælme den i do. Dessuten er Morten rimelig gira på at vi skal komme oss avgårde nå, så da stikker vi fra Finse! Hade ja.

Bildene over hardangervidda kan dere se på galleriet under etappe 3!